söndag 12 september 2010

Samhällshygieniskt arbete/packa på, packa på...

"ja har va´tt i Öja..."  Nej det har jag inte. Jag har varit i Mora några dagar för att hjälpa min bror att packa. Han ska flytta - igen.
Han har hjälpt mig tidigare, så det var ju en självklarhet att erbjuda mina tjänster. Många säger att flyttandet är helvetet på jorden. Det har jag inte tyckt tidigare, men nu är jag beredd att hålla med dem. Samtidigt är det en samhällshygienisk insats. Det är nödvändigt att då och då flytta, fär att rensa upp i den bråte som oundvikligen hopar sig.
Under kriget utgick ett påbud om att man skulle rensa sin vind för att minska på allt brännbart i händelse av bombattacker. Nu får vi väl hoppas att inte den faran är så stor här, men ändå..

Och syrran var hård den här gången: "Det här behöver du inte, det här slänger vi, o.s.v. Av gammal vana har han släpat med sig det mesta av vad han hade, gamla fruktansvärda gardiner från nästan förhistorisk tid, udda assietter som han inte använt på 15 år o.s.v. En del gick till insamlingar, en del gick till soptippen och en del hamnade i en särskild hög för hans syster....
Det var ett evigt sorterande och emballerande. Jag hade sparat tidningar i tre veckor och hade med mig en försvarlig hög. Han sa att han hade en del tidningar - 5 stycken och det var som att spotta i Missisippi (eller om det ska stavas med z). Dammet rök och fingrarna blev svarta av trycksvärtan. Kartong på kartong staplades upp och min bror nästan grät i flera timmar.
Själv gick jag inte lottlös ur äventyret. Jag fick med mig farmors gamla spinnrock hem och  tre lådor med böcker.
Så bara valet är över ska jag läsa i flera månader...

Förresten tror jag att vi härstammar från en släkt av lämlar. Mamma och pappa flyttade 13 gånger, för min bror blir det också 13:e gången.  Min dotter har flyttat 14 gånger. Själv leder jag flyttligan med 25. Det är tydligt att det går i arv.

Så nu vet jag vart vi har lagt våra pengar. Mycket saker har också gått till återvinning, till Fräslningsarmén, Metodistkyrkan och direkt till tippen. Med naturens skräck för tomrum har det dock samlats en del i ladorna - igen.

Nu måste jag dessutom bygga och spika upp en bokhylla, för att få plats med alla de förgrymmade böckerna som jag har släpat hem.

De har nog rätt de som säger att det är helvetet på jorden.
Suck.

 

4 kommentarer:

  1. Skönt att veta att du är "still alive and Kicking" har inte sett till något sedan du snorade ihop något kolossalt. Böcker är hemska när man flyttar. Sist jag flyttade åkte två lådor till Gengåvan och jag gick därifrån med tre nya. Jag lär mig aldrig tyvärr - men många goda böcker blev jag med. Vi hörs 8-)

    SvaraRadera
  2. Tackar.
    Jaa, jag vann kampen över bacillerna - igen.
    Nää, man lär sig aldrig. Många goda föresatser har en beägenhet att snubbla "på tröskeln".
    Men nu har jag åtminstone sysselsättning i vinter :)

    SvaraRadera
  3. Hejsan ! Vad fint du har det !
    Nu fungerar det äntligen !

    Flytta är bra och rensa är ännu bättre, nu har jag inte flyttat så mycket men några gånger har det iaf blivit. Så skönt att slänga en massa man ändå aldrig använder !
    Bra också att du inte slet ut dig på kuppen.

    Massa kramar Agnetha

    SvaraRadera
  4. Ahhh trevligt. Välkommen till min hörna.
    Ja, det är nödvändigt att rensa ibland. Sen går det ju lättare om man har nån som liksom puffar på....

    Men nu ska det bli lite lugnare.

    Kram/Codliver

    SvaraRadera