tisdag 28 september 2010

Vad har man bokhyllan till?

Det frågade jag mig idag - och sen har jag sorterat och placerat böcker hela förmiddagen.

När jag växte upp hade man bokhyllan till att ha böcker i. Prydnadssakerna hade man på andra hyllor, byråer eller bord.

Sen svängde utvecklingen och i och på bokhyllorna stod det grammofoner, TV:n, fotografier och prydnadssaker - av nån anledning.

Hemma hos mig har det varit en blandning. Vissa bokhyllor har haft böcker och vissa glas och andra prylar.

Nu fick jag tre stora kartonger böcker från min bror. En del åker på loppmarknad, men många, många blir kvar här. Eftersom halva bokhyllan var upptagen med böcker och den andra delen av ljusstakar, glas och annat krafs, stod jag inför behovet att skaffa en ny hylla. Då varje möblerbar kvadratcentimeter är möblerad, såg det länge ut som om jag skulle få skaffa konsoller och hyllor och låta böckerna klättra efter väggarna om jag inte ville ha böckerna i staplar på matsalsmöblen. De ville jag inte.

Sen återfick jag mitt förnuft, slängde in diverse prydnadssaker i ett skåp, en glasbåt och en prydnadsgroda åkte hem till dotter och svärson och böckerna flyttade in. Det var ett jämrans arbete, de skulle ju sorteras efter författare i bokstavsordning. Nu är det gjort och nu känner jag mig nöjd. Bokhyllan används till det den är avsedd för, cirkeln är sluten

Och mitt i alltihopa står ett glasäpple - symbolen för kunskap - och glänser.

5 kommentarer:

  1. Att ha en massa bra böcker i ! Gullar böcker och bokhyllor, men bokhyllorna ska vara enkla då är dom bra.

    Hoppas allt är bra med dig !

    Kram

    SvaraRadera
  2. Bokhyllor har man för att kattskrället skall ha perfekt utsikt över rummet och dessutom kan hon gå till attack uppifrån med en bra hylla. Har man böcker i den så kan man som katt gömma sig bakom dom - det blir aldrig någon överraskning när hon anfaller för det hörs när hon kommer farande tillsammans med en hyllmeter böcker som far i golvet.

    SvaraRadera
  3. Hejhej !

    Hur mås det här då ?
    Här är det skit som vanligt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Till Tänkt och tyckt...

    Jod, här är det huvudet upp och fötterna ner och det går i 180 knyck.
    Varit utslagen ett par dar på grund av magsjuka - Det är också nåt som borde förbjudas i lag - men nu är det hyfsat igen.
    Usch. Hoppas att det blir nån bättring för dig.
    Kram/odliver

    SvaraRadera
  5. Till Granntanten.

    Välkommen hem igen!"

    Ahhh. Jag VISSTE väl att det var nåt jag hade missat! Hoppas att Ester njuter av era bokhyllor och att ni har de minst värdefulla böckerna på hennes favorithylla.

    SvaraRadera