måndag 3 januari 2011

Jippi - Jag har fått en bok-award

från Granntanten. Det tyckte jag om. Fast det satt snören i den och det blev en nästan övermäktig uppgift.

Det första var inte svårt. Att tacka för awarden. Jag sitter och niger och känner mig hedrad.

Mina tre favoritförfattare, däremot.... Tja eftersom jag är som grisen - allätare - när det gäller böcker är det svårt att få fram bara tre stycken.
Det får bli några ur mängden.

Den första som slår mig är P C Jersild, författare och läkare, som har skrivit många tänkvärda och samhällskritiska böcker. Den jag vill näma här är En levande själ, som han skrev 1980 och som är en monolog från en bortopererad hjärna.

Nästa måste bli Per Anders Fogelström, mannen som nästan fick mig att älska Stockholm, fast jag aldrig har gillat den stan. Han skrev om "vanliga människor" på ett fascinerande sätt. Hans romanserie "Stad" i fem delar, som inleddes med Mina drömmars stad har jag läst gång på gång på gång.

Bo Balderson, deckarförfattaren som ingen egentligen vet vem det är - eller var - är det kanske konstigt att ha som favorit, men han/hon/de skriver om små "trevliga" mord och skildrar Statsrådets och hans svåger Vilhelm Perssons gemensamma upptåg och vedermödor, när de ska försöka lösa mordgåtorna, på ett underhållande sätt. Största gåtan är kanske vem som har skrivit alla böckerna om Statsrådet. Första boken heter Statsrådet och döden och de gav mersmak.

Sen ska jag hitta fem stycken att dela ut min award till. Hmmm. Det blir lite svårare det, Jag har inte hängt med så mycket på sista tiden, så den delen av uppgiften måste jag få vänta med.

Ha det!

10 kommentarer:

  1. BS Tack snälla !
    Exakt !

    God fortsättning ! Må solen skina på oss hela året på alla vis !

    Kramas


    Grattis !!!!!

    SvaraRadera
  2. Bo Baldersson honom hade jag glömt! H*n var underbar och i varje bok fick han och hans fru nya barn. Den kvinnan var ständigt gravid - var det dussinet fullt av barn de fick?

    SvaraRadera
  3. vad trevligt att se denna blogg, hur länge har du haft den?

    Din award, var säkert välförtjänt grattis till äran =0)

    Hemikramar

    SvaraRadera
  4. Till tänkt och tyckt:Jaa, det hoppas jag också.
    Kram/Codliver

    SvaraRadera
  5. Till Granntanten: Ja h*ns böcker var underbara. De fick 16 barn till slut, fast den 16:e var adopterad - vilket fusk!

    SvaraRadera
  6. Till Hemimamma: Tack. Jag har haft den sedan i augusti i fjol, när jag tröttnade på bloggkriget på AB. Jag har den bloggen kvar, ifall jag skulle ändra mig....
    Tack
    Kram/Codliver

    SvaraRadera
  7. hAR FÖRSÖKT SKRIVA FÖRUT IDAG!
    nU SKAFFADE JAG ETT gOOGLE-KONTO OM JAG NU GJORT RÄTT.
    oRKAR INTE FÖRSÖKA ÅTERSKAPA DET JAG SKREV FÖRUT.
    mEN,JAG HAR OXÅ FÅTT EN aWARD,MEN MED TRE FÖRFATTARE OCH JAG VET INTE RIKTIGT VILKA TRE DET BLIR,FÖR JAG HAR SÅ MÅNGA ATT VÄLJA MELLAN.
    Opps,caps lock.
    Dom två första författarna och dom böcker du valt,har jag med bland mjliga kandidater.
    Har dragit ut böcker ur bokhyllan jag går och väljer mellan.

    Hoppas du har det bra?!

    Kraam/Pluppis

    SvaraRadera
  8. Till Pluppa: Jaa det är nästan omöjligt att välja ut bara tre stycken. Det finns så många andra som bankar på och vill vara med. Hoppas att du kunde bestämma dig til sist.

    Kram/Codliver

    SvaraRadera
  9. Till Täckt och Tyckt: Önskar detsamma.

    Kram/Codliver

    SvaraRadera