onsdag 3 november 2010

Ledsen över hur folk behandlas.

Jag har fått lära mig att alla människor har ett värde och förtjänar respekt.
Fast det där med respekten... jag vill undanta såna fähundar som Hitler, Stalin, Pol Pot, Ceaucesco och Sadam Hussein och några andra ärkeskurkar.

Det där var en parentes.

Jag har en favorit, en 97-årig man som jag då och då brukat besöka. Han är klar i skallen som en diamant och jag har känt mig riktigt uppiggad när jag gått därifrån.

För en tid sedan råkade han falla inomhus och skadade några revben. Efter en dryg vecka på sjukhus, fick han komma till korttidsboende.
Där trivdes han mycket bra och senaste (hoppas att det inte blir den sista) gången vi träffades var han hoppfull och såg fram emot att eventuellt få komma till äldreboendet här i samhället. Det skulle innebära en lättare och mer social vardag.
Mannen faktiskt både tvättade och diskade själv hemma i sin lägenhet och han höll rent och snyggt.

Ja, nu har han fått flytta från korttidsboendet. Men inte till samhällets äldreboende. Han fick flytta till en annan avkrok av kommunen.
Det värsta var att han fick reda på flytten två timmar innan den skulle gå av stapeln!

Min granne är för närvarande på samma korttidsboende. De båda männen hade ätit frukost tillsammans och då nämnde 97-åringen ingenting. Sen kom han strax efter frukosten med tårarna rinnande för att säga adjö. Han hade fått meddelande om att flytten skulle ske redan klockan 11 samma dag.

Jag frågar mig och alla andra om det är ett sätt att behandla en gammal människa på. Var finns respekten?

Visserligen är han 97 år och lite stapplig, men väldigt väldigt pigg för sin ålder.

Jag hoppas att inte det här tar honom så hårt att han inte orkar leva längre.

Någon - jag vet inte vem för tillfället - har VERKLIGEN anledning att skämmas!

Usch och fy!

2 kommentarer:

  1. Ren skandal att behandla en människa så ! Vad ger en kommun rätten att kasta omkring en människa efter sina egna behov ? Blir så förbannad när jag hör sånt här, men inte alls förvånad, vad kan förvåna en nuförtiden ? Inte mycket !
    Instämmer i det du skriver någon borde SKÄMMES ta mig faan !

    Hoppas allt är bra med dig !

    Ha det gott och sköt om dig !

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jaa, verkligen.

    Det är hyfsat, men jag måste bekänna att jag har kjört för hårt med diverse möten ocvh sammankomster och jobb i samand med cdg, så nu har kroppen sagt STOPP, STOPP, STOPP. VILA!!! Så idag har jag tagit en dag där jag uträttat alla diverseärenden som legat och skräpa och inte blivit gjorda. Samt tagit fram lite material på datorn och skrivit listor över det som är gjort o.s.v.
    Så i morgon ska jag bara sätta fram mina adventsljusttakar och stjärnor. Eventuelt putsa köksfönstret och byta gardiner.

    Hoppas du har det gott själv.

    Kram/Codliver

    SvaraRadera