lördag 27 november 2010

Hur står det till?

Har ni fått er julrelaterade hjärnblödning eller hjärtinfarkt ännu?
Snart är det nämligen jul och det blir ingenriktig jul om ni inte skurar bakom tapeterna, byter kokrmatta i köket och köper nya möbler och mattor.....

Denna glädjens och fridens högtid har blivit orsak till många magsår. För min del började eländet i augusti, när det skulle avgöras vart och hos vem julen skulle firas. Hos mormor, hos mamma eller hos doter med familj. eller hos morbror med familj? Alla som har haft en släkt som min, förstår problembet. Här har julen firats hos en och annan i tur och ordning. Utom cirka 25-30 år på slutet när den har firats alternativt hos mormor, eller mor. Nu har mormor gått till sina fäder, och en del annat har hänt, så nu har julen firats hos mig de senaste åren.

Jodå, det är roligt och underbart och härligt och allt vad ni vill att få ha de nära och kära runt om sig till jul. Julen började med ett gäng pigga krabater som vid halvsjutiden på morgonen undrade om inte det var dags för tomten snart. De blir mer och mer besvikna, otåliga och gnälliga, herrarna i huset blir otåliga och skriker att man ska vara lugn och snäll på julafton. Kvinnfolken hålls i köket med dopp i grytan och annan julmat och ska ha en nedrans tur om de kan bänka sig framför Kalle Anka. Sen äter alla för mycket, får ont i magen (eller huvudet) I värsta fall har familjen utökats med diverse osorterade släktingar, med diverse osorterade vanor och ovanor och krav på hur det ska vara.
Men i år, mina vänner ser det ut som om jag ska få fira en jul i lugn och ro - alldeles för mig själv. Mor är ju borta sedan sju år. Min bror ska fira jul i Värmland hos sin sällskapsdam, dottern ska fira med mannens familj, eftersom svärmor behver stöd nu när hon nyss har blivit änka. Julklapparna till barnbarnen levereras i förväg. Inget stress, kanske inte ens nån julgran, bara tomtar och stjärnor och pynt. Och sen...
bara jag, en skinkmacka och en gröttallrik, julbön i kyrkan, Kalle Anka och Karl Bertils julafton och ett par nötter på kvällen. Det ni!

God jul på er allihop.

4 kommentarer:

  1. Hoppas du får en lugn och vilsam jul och inte känner dig ensam och bortglömd.

    Vad gör du nu för tiden då ? Du är väldigt osynlig tycker jag.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hoppas du inte är sjuk(are) inget hörs från dig så jag blir lite orolig. Läser du det här så titta in till min blogg det finns något där.

    SvaraRadera
  3. Hej !

    Har du gett upp bloggadet ? Det var evigheter sedan jag hörde av dig nu. Ligger på sjukhus för magen sedan drygt 2 veckor. Nu tänker jag bråka mig hem. Väntar på att distriktssköt. ska svara, det är då satan vilken lång tid det tar !!!!!

    Hoppas du mår bra och att det inte hänt nåt trist !!!!

    massa kramar

    SvaraRadera
  4. Till Tänkt och tyckt.
    Nää jag har inte slutat blogga men jag har varit trött och klen (läs slö och lat) och så har jag varit en sejour på sjukhuset igen.
    Men nu är jag pigg igen, så nu....

    Till Granntanten.: 1/ se ovan. 2/Tackar tackar, sitter och niger.

    Till er båda: tack för omtanken. Den värmer.

    SvaraRadera